Kunskapsblogg - GREEN INNOVATIONS TO LIFE

Här i vår kunskapsblogg delar vi med oss av insikter, råd och tips inom aktuella ämnen
och innovation, från både forskare och våra egna experter.

Några Ingrid Marie- och Aromaäpplen.   A bunch of swedish apples (Ingrid Marie and Aroma).© Foto Jenny Svennås-Gillner, SLU

En stabil och långsiktig ekonomi för hållbar äppelförädling

Det finns ett stort sug efter svenska äpplen. För att möta efterfrågan utvecklar SLU:s äppelförädlingsprogram nya sorter för produktion till butik, konsumtion och privat trädgårdsodling. Men trots att verksamheten är både efterfrågad och framgångsrik är finansieringen skakig. Nu går SLU Holding in som samarbetspartner för att ta fram en långsiktig finansiell lösning.

Syftet med projektet Huvudmannaskap och sortframställning av äpplen är därför att ta fram långsiktiga och hållbara lösningar som tryggar programmets framtid. Projektet leds av SLU Holding AB på uppdrag av SLU Grogrund.

- Vi ska bland annat undersöka hur äppelförädlingsprogrammet kan få en stabil och långsiktig ekonomi. Det kan till exempel handla om olika former av samarbeten, säger Urban Eriksson, vd på SLU Holding AB, som är engagerad i projektet.

Hittills har programmet framför allt finansierats med offentliga medel, via SLU och Formas, och Urban Eriksson menar att det är viktigt att trygga en långsiktig basfinansiering som saknas idag.
Förutom att öka finansieringen från producenter och försäljare av äpplen och äppelbaserade produkter – att se till att pengarna från försäljningen förs tillbaka till förädlingen – ska projektet också undersöka möjligheterna till kompletterande finansiering av den löpande sortframställningen.

- Det kan till exempel handla om crowdfunding, donationer, samverkan med olika aktörer i livsmedelskedjan och internationell marknadsföring, säger Urban Eriksson.


Samverkan kring sortägande och marknadsföring
Idag äger SLU alla inhemska svenska äppelsorter och företagen som använder dem kommersiellt gör det på licens. Marknadsföringen av äppelsorterna sker i huvudsak tillsammans med Elitplantstationen och E-planta.
Projektet ska också ta fram en modell för ett framtida sortägande och marknadsföring. Arbetet sker i samverkan med Elitplantstationen, E-planta, Ekofrukt, LRF, SLU, Äppelriket och andra organisationer som är knutna till äppelförädlingsprogrammet, särskilt handeln.
- Senast vid utgången av 2019 ska projektet ha lett till förändringar av både huvudmannaskap och finansiering som på lång sikt tryggar framställningen av svenska äppelsorter, avslutar Urban Eriksson.

Projektet leds av SLU Holding AB på uppdrag av SLU Grogrund som har beviljat totalt 500 000 kr för perioden 2018–2019. Från SLU Holding deltar bland annat vd Urban Eriksson och affärsrådgivare Nicholas Jacobsson.

Dela:

Fullt hus när Oatly besökte VentureLab@SLU

Få har nog missat Oatlys kaxiga framfart på livsmedelsmarknaden de senaste åren. Under VentureLab:s första lunchföredrag för hösten fick nyfikna Alnarpsstudenter njuta av underhållande fakta om företagets resa, med allt från innovationsarbeten till framtidsplaner.

VentureLab:s första lunchseminarium för höstterminen blev en riktig dundersuccé! Intresset var så stort att deltagarlistan fick stoppas efter 80 anmälningar, när Oatly besökte SLU Alnarp en sommarvarm dag i september. Att intresset är stort är egentligen inte oväntat, med tanke på företagets kaxiga stil på marknaden och den omåttliga populariteten bland unga.
Till en början var vi ett helt vanligt företag, men 2014 lanserade vi ett mer vågat Oatly, det Oatly som vi känner i dag, berättar Sofia Ehlde, innovationsdirektör på företaget.

Livsstilsföretag
Oatly sticker sannerligen ut hakan på många plan, inte minst i sin marknadsföring. Sofia beskriver Oatly som något av ett livsstilsföretag som många, främst unga flexitarianer, vegetarianer och veganer, identifierar sig med. Företaget arbetar ständigt uppåt, framåt och är lyhörda för omvärldens idéer och önskemål.
Nyligen blev de kontaktade av en havreodlare via Twitter, vilket blev startskottet för ett samarbetsprojekt med att skapa en havredryck på en gammal kultursort. Även under VentureLab:s lunchseminarium haglade frågor och input, bland annat fick Sofia Ehlde såväl kritik som idéer om företagets logistik, som hon tog med sig tillbaka till kontoret.

Framtida samarbete?
Vi är så glada över att Oatly gästar oss på Alnarp – det här får vi göra om! Intresset för Oatlys arbete är stort, och det finns säkert flera möjligheter till framtida samarbeten mellan företaget och SLU, säger Robin Meijer, projektledare på VentureLab@SLU, och fortsätter:
– Framtiden inom vegetabiliska produkter är jättespännande och, precis som Sofia var inne på under föredraget – är dessa en nödvändighet för att minska vårt miljömässiga fotavtryck.

Dela:

7 råd att fundera på i hängmattan

Nu hägrar semester för de flesta och tid för sol, bad och reflektion. Som forskare kanske du under ledigheten läser ikapp och reflekterar över din forskning och ditt nästa steg? Om så, kommer här lite sommarläsning från oss på SLU Holding att reflektera kring – 7 råd för hur du tar ditt forskningsresultat vidare ut i samhället som en innovation. Trevlig läsning!

Vad bör du tänka på för att det du forskar om en dag ska bli en innovation som gör nytta i samhället? Vi har frågat våra affärsrådgivare och några forskare som lyckats!

1. Fundera på vad du drivs av och vart du vill komma
Är du nöjd att ha besvarat frågeställningen i forskningen? Vill du publicera i en viss tidning? Vill du få ut en produkt på marknaden? Att reda ut dessa frågor tidigt hjälper dig att sätta rätt kurs i din forskning.
Gabriella Lindgren, forskare inom hästgenetik vid SLU

2. Ta in kompletterande kompetenser
Som forskare har du i regel fokus på din forskning. Ta stöd av någon som kan mer om sådant som är viktigt för att ta forskning till samhället, till exempel avtalsfrågor.
Lars Roepstorff, Hästexpert, professor vid SLU

3. Rätt avtal skapar ro
Apropå avtal … Var noga med avtal och vem som har rätt till vad – ta det tidigt i ett projekt. Det kan bli riktigt svårt att reda ut senare.
Mats Wiktorsson, affärsutvecklare, SLU Holding

4. Tänk på praktiken
Det är bra att ha en dialog med praktiken/industrin redan från början. Detta är en dimension som kan vara väldigt utvecklande för en forskare, utöver den rent vetenskapliga publiceringen.
Göran Nordlander, professor vid SLU och en av upphovsmännen till snytbaggeskyddet Conniflex

5. Våga tänka och prata om pengar
Pengar är drivmedlet i vår nuvarande samhällsmodell och ger dig möjlighet till att göra så mycket mer. Lyckas du skapa en verksamhet som ger överskott så kan du fritt forska vidare, stödja annan forskning eller utveckla din affär – du väljer.
Nicholas Jakobsson, affärsutvecklare, SLU Holding

6. Att driva företag tar tid att lära sig
Ta tidigt hjälp av andra med kapital, kunnande, affärsutveckling och kontakter. Att driva företag är förknippat med en lång läroperiod.
Stefan Roos, forskare och innovatör, SLU och Ilya Pharma

7. Kontakta SLU Holding
En vanlig fråga som jag får är: “När ska jag komma till er?”. Svaret är: ”Nyss!”. Kom hellre till oss för tidigt än för sent. Vi vägleder dig så att du inte råkar göra misstag som gör det legalt omöjligt för dig att senare patentera eller gå vidare med dina forskningsresultat.
Turid Sundin Carlsson, affärsutvecklare, SLU Holding

Glad sommar önskar vi på SLU Holding!

Dela:

 

Vi vill bidra till hållbar tillväxt!

Välkommen till vår nya webbplats där vi bl a berättar om SLU-forskare som tagit sin forskning till nytta. Det är en del i vår nya kommunikationssatsning för att nå ut till ännu fler forskare.

SLU Holdings uppgift är att hjälpa framför allt forskare på SLU som bestämt sig för att ta sin forskning och idéer till nytta. Holding bidrar med kompletterande kunskaper och finansiering när ett forskningsresultat ska omvandlas till tjänster eller produkter. Eller på annat sätt komma till användning i samhället.

- För ett tag sedan gjorde vi en undersökning av SLU:s personal. Den visade bland annat att 70 procent av forskarna som svarade känner till oss men inte vet riktigt om vad vi gör och vad vi kan hjälpa till med. Vi fick också veta att många är nyfikna på andra forskare och kollegor som tagit steget för att nyttiggöra sina forskningsresultat, säger Urban Eriksson som är vd på SLU Holding. Forskarna frågar ofta om exempel på hur forskning från SLU kommit ut till samhället och många är nyfikna på hur de själva skulle kunna bidra.

För att öka tydligheten och förbättra kommunikationen publicerar nu SLU Holding en helt ny webbplats. Det är de goda exemplen som är viktiga att lyfta fram. Det är många idéer och bolag som kommer från SLU. Det kan vara en forskningsidé som blivit ett företag, en idé som kommit ut till samhället eller liknande som haft sitt ursprung på SLU.

- Det behöver givetvis inte vara något färdigtänkt när forskare kontaktar oss första gången. Vi är även intresserade av olika idéer som är under utveckling och som kan inspirera andra att se möjligheter i sina forskningsresultat eller sina tankar, säger Urban.

En viktig del i den förbättrade kommunikationen är det nyhetsbrev som kommer att skicka ut fyra till sex nummer per år med start i maj. Utöver detta kommer det att arbetas närmare media så att det även syns utanför universitetet vad som händer på innovationsfronten.

- Utöver webb, nyhetsbrev och press så kommer vi att berätta om de goda exemplen när vi möter medarbetare på SLU vid seminarier och andra tillfällen. Tanken är bidra till en mer levande kommunikation, avslutar Urban

Dela:

Rubrik: Motsättning mellan bra forskning och kommersialisering - en myt?

Motsättning mellan bra forskning och kommersialisering - en myt?

Ibland ställs bra forskning i motpol till kommersialisering. Många anser att forskning inte kan vara lika bra om dess praktisk tillämpning tagits fram med siktet inställt på kommercialisering. Men måste dessa motpoler stå i svart och vitt mot varandra? Vi har träffat Gabriella Lindgren, forskare på SLU, för att höra vad hon tycker.Det finns mycket att tänka på när man vill ta sin forskning till marknaden i form av en innovation. I grunden ligger självklart en fungerande forskning. Något som är väsentligt för att kunna fortsätta att forska är finansiering, och en poäng med att kommersialisera delar av forskningen är möjligheten att lösa just finansieringen för att få förutsättningarna för att kunna fortsätta bedriva annan forskning, menar Gabriella.
Det är också viktigt att forskningen kommer ut och gör nytta i samhället. En motsättning mellan “bra forskning” och forskning som har en praktisk tillämpning, är något som Gabriella Lindgren, forskare inom hästgenetik på SLU, inte ser.
- Jag är anställd på SLU som forskare och lärare i första hand, och vi börjar alltid alla projekt med en specifik forskningsfråga, till exempel” varför växer hår?”. Men därefter funderar vi såklart även över vilka problem som svaret på denna fråga skulle kunna lösa. Det är ett stort och viktigt plus om bra forskning har en praktisk tillämpning i samhället, avslutar Gabriella.

Läs mer om Gabriella Lindgren och hennes forskning här.

Vill du ta din forskning till marknad? Hör av dig till oss så hjälper vi dig att ta reda på
vad ditt nästa steg är. Kontakta oss här.

Dela:

Från idé till innovation - forskaren Björn Vinnerås tipsar!

Från idé till innovation - forskaren Björn Vinnerås tipsar!

Björn Vinnerås forskningsområde är källsorterande avloppssystem som inte förbrukar vatten. ”Zero water” gällande framtidens hushåll är idag en vision, och gröna innovationer baserade på funktion och ekonomi är vägen

Björns tips för att ta en forskningsidé till en innovation
Om du vill få din forskningsidé att så småningom bli en innovation på en marknad måste du som forskare hålla isär forskningsutvecklingen och produktutvecklingen. Forskningsutvecklingen går först. Forskningsfrågeställningen är det centrala, liksom att hålla uppe forskningsnivån inom forskargruppen. Men man behöver även ha ett långsiktigt mål med sin forskning, och se en potentiell användning, och framför allt ta hjälp av dem som kan den biten. Två viktiga tankar som det är viktigt att hålla i huvudet samtidigt, helt enkelt.
”Det som driver mig är att agera och försöka göra något åt miljöproblemen, att med forskning skapa något som blir användbart och som fungerar ute i samhället.” – Björn Vinnerås.

Vill du ta din forskning till marknad? Hör av dig till oss så hjälper vi dig att ta reda på vad ditt nästa steg är. Kontakta oss här.

Läs mer om Björn Vinnerås forskning och hur vi på SLU Holding har stöttat Björn längs hans forskarresa här.

Dela:

 

 

 © SLU Holding AB •     Almas allé 7, 756 51 Uppsala •  Telefon: 018 - 67 25 35